Blog

Blogs over IT Communicatie

Posted by ITCommunications on 8 november 2019

De kracht van oprechte en enthousiaste IT Communicatie

Wanneer de communicatie van je IT project goed, op tijd en oprecht is, dan kan het niet anders dan dat je daar profijt van hebt. Oprecht communiceren vind ik persoonlijk ontzettend belangrijk. Mensen merken het gewoon als jij ergens enthousiast over bent en iets meent. Andersom is dat ook zo. Iets verbloemen of anders omschrijven, is vaak iets waar mensen (onbewust) doorheen prikken. Ik ben daar dan ook helemaal geen voorstander van. Dus wanneer je gaat communiceren, zorg er voor dat je enthousiast bent en dat het klopt. Geen goede bui of sta je ergens niet achter? Wacht dan even met communiceren of herschrijf je boodschap net zo lang totdat je er wel achter staat.  
Posted by ITCommunications on 21 februari 2019

5 voordelen van een goede IT basis communicatie

We weten allemaal dat goede communicatie cruciaal is om in de IT succesvol te kunnen zijn. Het heeft veel voordelen wanneer er een stevig communicatiefundament ligt waarop je medewerkers eindeloos kunnen bouwen en zij makkelijker hun doel bereiken. Benieuwd wat deze voordelen zijn? Je leest het in dit artikel.

Duidelijkheid en rust
Wanneer de wijze van communiceren helder is, hoeven jouw teamleden niet meer na te denken over wat de bedoeling is. De manier van communiceren is omschreven en iedereen is op de hoogte. De nodige middelen liggen klaar en kunnen direct worden aangepast en ingezet. Daarnaast kent iedereen de visie op klantgericht communiceren en de “spelregels”. Dat geeft overzicht en tegelijkertijd heel veel duidelijkheid. Veel mensen vinden het heel fijn wanneer kaders helder zijn.
Met duidelijkheid creëer je ook rust binnen je team. Omdat je medewerkers weten wat er  verwacht wordt, kunnen ze hier naar handelen. Het helpt wanneer je hier niet meer over na hoeft te denken. Dat scheelt bovendien heel veel tijd, die je over houdt om je te focussen op andere belangrijke zaken.

Betere focus
Omdat de IT communicatie in de basis verankerd en ingeregeld is, kun jij je nog beter richten op je taak. De meesten weten wel hoeveel tijd het kost om een goede en klantgerichte tekst te schrijven. Hoe fijn is het dan als in de basis uit een aantal voorgeschreven formats kunt beschikken, die je direct in kunt zetten. Of een communicatieplan waarmee je de communicatie van je project goed in kunt regelen. Ook krijg je mee welke woorden je juist verder van je doel afbrengen of zelfs zorgen voor weerstand, zodat je voor eens en altijd weet dat je die beter niet meer kunt gebruiken.

Consistentie en professionaliteit
Wanneer je teamleden dezelfde wijze van communicatie hanteren, dan draagt dit direct bij aan de uniformiteit. Juist omdat jullie communicatie in de basis slim en goed geregeld is, vinden eindgebruikers het fijner om zaken met je te doen dan wanneer je niet goed communiceert. Bovendien weet je dan als team verantwoordelijke dat iedereen dezelfde basis hanteert. Met een goede basis communiceren jullie consistent en professioneel.

Meer tevreden eindgebruikers en opdrachtgevers
Ook voor eindgebruikers en opdrachtgevers is het zeer prettig als er door IT goed wordt gecommuniceerd. Laten we eerlijk zijn. Niemand kan vandaag de dag zonder IT. Het zit verweven in het hart van ons dagelijks werk. Wanneer IT het niet meer doet, is de kans zeer groot dat we even niet kunnen werken. Wanneer we beter weten wanneer, hoe en wat, dan is het makkelijk om hier rekening mee te houden. Dat scheelt heel veel tijd, onduidelijkheid en onbegrip. Eindgebruikers ervaren het als heel fijn, wanneer een IT team helder en duidelijk communiceert. En daarmee opdrachtgevers ook. Want hoe soepeler de communicatie verloopt, hoe succesvoller we met elkaar zijn.

 

Posted by ITCommunications on 9 december 2018

Wil je ook het verschil maken?

Heb je er ook genoeg van dat anderen zeggen dat IT-ers niet kunnen communiceren.

Ik wel en dat mag wat mij betreft anders.

Mijn ervaring is dat IT professionals juist ontzettend betrokken en bevlogen zijn. Gepassioneerde experts die de beste oplossing voor hun klanten willen. Collega’s die over heel veel kennis en kunde beschikken en er altijd zijn als het nodig is. Die 24/7 gegevens van klanten en de organisatie beschermen en er dagelijks voor zorgen dat anderen het werk kunnen doen. Hoe mooi is dat. Maar helaas ziet niet iedereen dat en daar wil ik graag wat aan doen.

De afgelopen tien jaar heb ik voor veel organisaties en IT teams gewerkt. Gezien dat hier professionals vooral er achter de schermen regelen dat het loopt. Veel geven zelfs vaak aan dat het werk ook hobby is. Mijn ervaring is dat IT professionals ontzettend gepassioneerd zijn over hun vak. Overigens hoor ik IT professionals ook regelmatig over zichzelf zeggen dat ze niet kunnen communiceren. Gisteren nog. Een succesvolle IT ondernemer zei vandaag nog: “je bent meer dan welkom, want wij als techneuten hebben een flinke communicatie achterstand.” Dat gaat me echt aan het hart en het hoeft ook niet. Want beter communiceren kan je leren. Zeker wanneer je over de juiste basiskennis en vaardigheden beschikt.

Ik zou heel graag willen dat we aan iedereen laten zien hoe mooi techniek is en dat we prima klantgericht kunnen communiceren. Dat we met klantgerichte communicatie het verschil kunnen maken, want dat is ook nodig met alle technologische ontwikkelingen die er zijn en nog komen gaan. We hebben elkaar nodig en bovendien vind je IT vandaag de dag in het hart van iedere organisatie. Hoe fijn is het dan als de communicatie soepeler verloopt en we succesvoller het werk kunnen doen. Volgens mij biedt dat heel veel voordelen. Wat vindt u?

Posted by ITCommunications on 28 april 2018

Waarom klantgerichte communicatie jouw IT team helpt

IT is volop in beweging. Aanwezig in het hart van iedere organisatie. Bijna iedere medewerker heeft vandaag de dag met IT te maken. Netwerk, applicaties, systemen, laptops, telefoons, smartphones, printers, tablets, computers en ga zo maar door. IT is gewoon niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Sterker nog, het wordt alleen maar meer.

Juist omdat IT tegenwoordig zo prominent aanwezig is in bijna iedere organisatie krijgen IT medewerkers meer met eindgebruikers te maken. IT en de business raken steeds meer met elkaar verweven. In het verleden werd de communicatie van de IT afdeling aan communicatie adviseurs overgelaten. Daar komt u vandaag de dag niet meer mee weg. Een gemiddelde IT afdeling heeft met zoveel vernieuwingen te maken, dat het essentieel is dat IT medewerkers zelf meer gaan communiceren met de klant. Communicatie is eigenlijk van iedereen. (meer…)