Blog

Blogs over IT Communicatie

Posted by ITCommunications on 23 december 2020

Maak het verschil. Zorg als team voor transformatie

Zorg er als teamlid en team voor dat jullie het verschil maken. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor jullie klanten en de organisatie. Ga op zoek naar datgene waar jullie goed zijn. Schrijf dat op. Maak het zichtbaar en kijk vervolgens ook waar jullie uniek in zijn. Combineer hierbij kennis, ervaring en passie. Als het kan, communiceer in transformaties. Wat maken jullie met je team mogelijk voor klanten? Laat zien wat jullie positief veranderen in het leven van jullie klanten. Wat jullie transformeren. Waar maken jullie nu echt het verschil en daarna waar maak jij het verschil? Verplaats je in de klant en werk toe naar de waarom van jouw klant. Wat was de situatie voor jullie product of dienst en hoe ziet de situatie eruit nadien? Welke problemen hebben jullie (deels) opgelost en welke waarde hebben jullie toegevoegd. Wat was de impact hiervan op iemands leven in de termen van gezondheid, financiën, tijd, relaties en persoonlijke erkenning.
Posted by ITCommunications on 22 december 2020

Het beste willen. Altijd

Of het nu gaat om klanten, de organisatie, het team zelf, leveranciers, de omgeving. Florerende teams willen het beste. Altijd en voor iedereen. Zij leveren toegevoegde waarde en geven dat ook iedere dag. Zoveel als mogelijk. Aan elkaar en hun omgeving. Zij richten zich op dat waar zij goed in zijn en bouwen dat steeds verder uit. Dat wat nog niet goed is, wordt verbeterd. Ze willen altijd het beste.

En ook al lukt het soms niet meteen, dan scherpen ze net zo lang aan totdat het wel goed is. Zij laten zich niet door een tegenslag uit het veld slaan. Omdat ze weten dat dit er soms bij hoort en je altijd de mogelijkheid hebt om het beter te maken.

Zij ervaren tegenslagen als uitdagingen en bedenken met elkaar hoe ze de situatie het beste aan kunnen pakken op dat moment. Zo bouwen ze stap voor stap samen steeds verder.

Posted by ITCommunications on 23 november 2020

Haal het beste uit jezelf en iedere situatie. Floreer als team.

Binnen ieder team heb je het wel eens. Het moment dat het even niet zo lekker loopt. Dan kun je twee dingen doen. Helemaal niets. Of…… jullie stropen de mouwen op en pakken het aan.

Hoe komt het nou dat het nu even niet zo soepel gaat, maar vooral wat is er nu nodig om in de flow te komen? Hiermee doorbreek je de cirkel en krijg je de voortgang er weer lekker in? Als team kunnen jullie dit zelf doen.

Vooruitgang start met reflectie gevolgd door actie. Stel jullie zelf de volgende vragen:

  • Wat gaat er goed?
  • Wat gaat er niet goed en kan beter?
  • Wat missen jullie nog?
  • Wat is er nodig?

Hebben jullie dit gedaan? Maak er dan allemaal kleine, haalbare stapjes van, die je 1 voor 1 op kunt pakken. Begin gewoon. Vanaf de plek waar jullie nu zijn. Vandaag is altijd de beste dag. Nu altijd het beste moment. Komen jullie een hindernis tegen? Pak deze gewoon aan. En als jullie de oplossing even niet zien. Vraag een frisse blik van buitenaf. Doorbreek patronen en gewoontes. Kijk, beslis en doe. Dan kom je verder met elkaar.

Niets doen is geen optie. Dan verandert er niets. Het kan zelfs slechter worden. Want wanneer we ergens geen aandacht aan besteden, dan begint het verval. Daarom is het als team belangrijk en essentieel om te blijven investeren in jullie team. Zodat jullie het beste uit jezelf halen. Om zo met elkaar te floreren.

Laat jullie hierbij ondersteunen door iemand die als prioriteit heeft om jullie te helpen om het beste uit jullie zelf te halen. Iemand die liefdevol de spiegel voorhoudt. Iemand die de stappen concreet maakt en helpt om uitdagingen om te zetten in actie met de focus op vooruitgang en groei. Oftewel iemand die jullie ondersteunt, waardoor jullie als team kunnen floreren.

 

Posted by ITCommunications on 6 maart 2020

Is jouw IT team op de toekomst voorbereid?

Next level klantcommunicatie & internal branding van je IT-team in 5 stappen

Het werkveld van de IT-professional is sterk veranderd. Daar waar IT vroeger een meer faciliterende rol had, heeft het tegenwoordig vaak de rol van aanjager van veranderingen. IT en de organisatie groeien meer naar elkaar toe. Omdat bijna alles met IT verbonden is, zie je dat terug in de hoeveelheid werk die op je team af komt. Nieuwe ontwikkelingen komen van buitenaf en ook de vraag vanuit de organisatie neemt toe. Kortom er is en blijft genoeg te doen.
 
De rol van IT verandert naar meer adviserend
Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat ook de rol van de IT-professional verandert naar een meer helpende en adviserende rol. Hierbij worden klantgerichte communicatievaardigheden steeds belangrijker, want deze helpen je teamleden om succesvoller te worden in het dagelijks werk. Bovendien kan je als team niet meer zonder een goede basis voor je klantcommunicatie. Het is noodzakelijk dat zij beschikken over de tools, vaardigheden en technieken om jullie business beter mee te nemen. Daarnaast is het belangrijk om jullie interne positie stevig te verankeren. Het helpt wanneer IT intern goed op de kaart staat.
Hoe je dit bereikt, lees je in de whitepaper “Next level communications & internal branding van je IT-team in 5 stappen”. Download hieronder de whitepaper door je gegevens achter te laten. Of stuur ons een bericht via het contactformulier en dan ontvang je de whitepaper in je inbox of per post.

Lees ook eens dit artikel:
Het geheim van succesvolle IT professionals

Posted by ITCommunications on 8 januari 2020

De koers is klantgericht

Waarom is dat klantgerichte nu zo belangrijk? Wat maakt dat dit samen met het communicatiefundament de basiselementen zijn, die je als IT team vandaag de dag nodig hebt.

Het is best eenvoudig. Want alles valt of staat uiteindelijk met de klant. Het is de klant waardoor je als IT helpdesk of support team bestaansrecht hebt. Zonder klant geen dienstverlening en daarbij kan het gaan om interne en externe klanten. En hoe beter jullie de klant kennen en begrijpen, hoe makkelijker jullie de dienstverlening op de wensen en behoeften aan kunnen passen.

Iedereen heeft er zo veel profijt van als je de klant goed kent en weet wat hij nodig heeft. Dan beschik je over gouden informatie waar je op in kan spelen en zo steeds beter de dienstverlening kan finetunen. Dat maakt niet alleen de klant blij, maar ook jullie als team. Klantgericht communiceren helpt op heel veel fronten en heeft talrijke voordelen.