Blog

Blogs over IT Communicatie

Posted by ITCommunications on 6 maart 2019

Is jouw IT team op de toekomst voorbereid?

Next level klantcommunicatie & internal branding van je IT-team in 5 stappen

Het werkveld van de IT-professional is sterk veranderd. Daar waar IT vroeger een meer faciliterende rol had, heeft het tegenwoordig vaak de rol van aanjager van veranderingen. IT en de organisatie groeien meer naar elkaar toe. Omdat bijna alles met IT verbonden is, zie je dat terug in de hoeveelheid werk die op je team af komt. Nieuwe ontwikkelingen komen van buitenaf en ook de vraag vanuit de organisatie neemt toe. Kortom er is en blijft genoeg te doen.
 
De rol van IT verandert naar meer adviserend
Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat ook de rol van de IT-professional verandert naar een meer helpende en adviserende rol. Hierbij worden klantgerichte communicatievaardigheden steeds belangrijker, want deze helpen je teamleden om succesvoller te worden in het dagelijks werk. Bovendien kan je als team niet meer zonder een goede basis voor je klantcommunicatie. Het is noodzakelijk dat zij beschikken over de tools, vaardigheden en technieken om jullie business beter mee te nemen. Daarnaast is het belangrijk om jullie interne positie stevig te verankeren. Het helpt wanneer IT intern goed op de kaart staat.
Hoe je dit bereikt, lees je in de whitepaper “Next level communications & internal branding van je IT-team in 5 stappen”. Download hieronder de whitepaper door je gegevens achter te laten. Of stuur ons een bericht via het contactformulier en dan ontvang je de whitepaper in je inbox of per post.

Lees ook eens dit artikel:
Het geheim van succesvolle IT professionals

Posted by ITCommunications on 1 maart 2019

Wordt er gemopperd? KANS

Wordt er gemopperd? Mooi! Dan heb je een kans. Daar is wat aan de hand en dat laten ze je weten. Je hebt de optie om er wat aan te doen. Je krijgt een belangrijk signaal dat iets niet lekker loopt en jij kan dat veranderen.

Luister naar het signaal. Kijk waar het probleem zit. Vraag door. Help anderen met het uiten van hun zorgen en problemen. Help ze om te laten zeggen wat ze graag anders zouden willen. Om daarna in te zoomen op wat hiervoor nodig is en wat ze zélf kunnen doen. Op deze manier buig je problemen om in kansen. Je creëert een nieuwe houding om met problemen om te gaan, waarin je je anderen uitdaagt om het heft in eigen hand te nemen. Te denken in mogelijkheden oftewel “wat kan wel”.

Veiligheid en vertrouwen zijn hierbij overigens belangrijke basisvoorwaarden. Want alleen door keer op keer te laten zien dat jij het beste er uit wilt halen, kun je dit in de kern transformeren. Het duurt bij ons mensen nu eenmaal een tijdje om een nieuwe gewoonte te creëren. Wij hebben immers een reptielenbrein dat niet zo dol op veranderingen is. Ons reptielenbrein wil ons beschermen en zal er hard aan werken om zaken bij het oude te laten. Dat maakt veranderen vaak zo lastig. Behalve wanneer we iets echt, echt, echt zat zijn. Dan zijn we in staat om oude patronen te doorbreken in een rap tempo, maar daarover een andere keer meer.

Faciliteer jezelf en anderen om problemen bij de kop te pakken en op te lossen. Zo creëer je een team dat het verschil maakt. Een team dat in kansen en mogelijkheden denkt en vervolgens zelf de stappen zet om het doel te bereiken. Wil jij dat ook voor jouw team? Ik daag je uit om er vandaag nog mee aan de slag te gaan en ben benieuwd naar je resultaat. Je medewerkers kunnen dit ook onderling toepassen in hun werk. Vergeet dan ook nooit, mensen mopperen nooit voor niets. Kijk wat het echte probleem is, wat ze nodig hebben. Wat je kunt doen en wat ze zelf kunnen doen.

Oja en mopperen je teamleden helemaal niet meer en zijn ze ook niet enthousiast? Dan is het nu tijd om direct in actie te komen.

Posted by ITCommunications on 22 februari 2019

Meer succes in IT communicatie?

.Dan heb je in minimaal een stevige basis nodig. Iedereen weet wel dat het zonder een goede basis moeilijk bouwen is. Het fundament is dan niet stevig genoeg.  Dat betekent dat alles wat op dat fundament wordt gebouwd niet goed uit de verf komt.

Dat geldt zo ook voor klantcommunicatie. Wanneer de communicatie in de basis van je team of afdeling niet goed is ingeregeld, dan blijft er ruimte voor ruis en onduidelijkheid. Dat wil niemand.

Teamleden doen over het algemeen het beste naar kunnen. Ze zijn bereidwillig en zetten zich graag in voor het bedrijf, het team en de klant. Wanneer zaken dan toch niet lekker lopen, dan is het vaak omdat er in de basis nog iets nodig is.

In het geval van klantcommunicatie begint dat al met een heldere visie en klantbelofte plus alles wat daar bij hoort. Op basis daarvan begin je met bouwen. Net zolang tot alle ingrediënten aanwezig zijn die je in de basis nodig hebt. Tegelijkertijd krijgen je teamleden training & coaching, zodat zij beschikken over de vaardigheden die zij nodig hebben en het contact met de klant makkelijker maakt. Bovendien daarmee ook leuker.

Dat geeft overzicht, rust en vertrouwen. Juist omdat collega’s weten waar de dienstverlening voor staat en wat de verwachtingen zijn, hoeven zij zich dit meer af te vragen en kunnen ze zich beter focussen op hun taak.

Posted by ITCommunications on 8 februari 2019

Klantgericht communiceren helpt

Klantgericht communiceren helpt je
Hoe beter jij als ICT professional communiceert, hoe makkelijker jouw werkt verloopt. Hiervoor is het belangrijk om klantgericht te communiceren. Klantgericht communiceren betekent dat jij je in jouw gebruiker verplaatst en de boodschap zo brengt, dat jouw klant zich gehoord en geholpen voelt.

Spreek in voordelen
Klantgericht communiceren kan je leren en bereik je al met een paar praktische toepassingen. Bijvoorbeeld door zoveel mogelijk te praten en schrijven in voordelen voor de klant en woorden te gebruiken die een “goed gevoel” opwekken. Bijvoorbeeld: sneller, slimmer, stabiel, betrouwbaar, veilig, efficiënt, nauwkeurig. Dit zijn allemaal woorden met positieve resultaten.

Communiceer vanuit de klant
Nog een tip is om zoveel mogelijk vanuit de klant te communiceren. De klant daar gaat het immers om. In plaats van “ik heb je melding ontvangen” kan je ook communiceren “dank je wel voor je melding”. Probeer wanneer je contact hebt met klanten zoveel mogelijk in de jij- of jullie-vorm te communiceren in plaats van de ik-vorm. Dan wordt je communicatie vanzelf klantgerichter en voelt de klant zich persoonlijk aangesproken. Dat wordt als fijn ervaren.

Wil je ook graag leren hoe je klantcommunicatie slimmer in kunt zetten, zodat je succesvoller wordt in het communiceren met je eindgebruikers? Stuur een persoonlijk bericht en ik neem contact met je op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek hoe jij jouw communicatievaardigheden kunt verbeteren.

Posted by ITCommunications on 22 januari 2019

IT communicatie staat als een huis

  • Wil je ook een klantgerichte communicatiebasis voor je IT team?
  • Een stevig communicatiefundament om op te bouwen?
  • Zeker in deze drukke tijden waarin alle ontwikkelingen op je team afkomen?

Dat kan en is ook nodig om het dagelijks werk voor je teamleden te vereenvoudigen. Want wanneer de basis op orde is en alle communicatieregels helder zijn, dan geeft dat rust en overzicht. Je teamleden hoeven er dan niet meer over na te denken en na een tijdje gaat het klantgericht communiceren zelfs steeds meer vanzelf.

Maar hoe creëer je zo’n stevige basis waarin alle klantgerichte tools en technieken aanwezig zijn en je collega’s zijn getraind en gecoacht op de communicatievaardigheden die het dagelijks efficiënter en klantgerichter maken? In een paar maanden tijd wordt alles stap voor stap voor jullie voorbereid, zodat jullie uiteindelijk alles hebben wat er nodig is om het werk goed te doen. Jullie communicatiebasis staat als een huis & is klantgericht. Wat wil je in de basis nog meer.