Het geheim van succesvolle IT professionals?

mei 26, 2019 ITCommunications

Op IT afdelingen werken collega’s die zeer betrokken en bevlogen zijn als het gaat om hun werk. Zij gaan voor hun klanten door het vuur en doen er alles aan dat iedereen kan werken. Niet iedereen ziet dat, maar het is wel zo en dat mogen we ook best meer laten zien. Want IT is een mooi en zeer boeiend vak. De ontwikkelingen zijn legio en dat brengt veranderingen met zich mee. Het wordt steeds belangrijker dat IT professionals hun organisatie meenemen in al deze ontwikkelingen. Om samen te doen wat nodig is en altijd te gaan voor groei, verbetering, meer succes en het verschil te maken. Goede communicatie is hierbij essentieel.

Want hoe beter jij als IT professional communiceert, hoe succesvoller je bent. Je werk wordt dan makkelijker en leuker. En dat niet alleen. Ook de samenwerking met je collega’s verloopt soepeler en je klanten zullen blijer zijn. Zij begrijpen beter waarom iets gebeurt en doen eerder wat nodig is.

De pijn van slechte IT communicatie
Veel mensen worstelen met hun communicatie. Dat is menselijk en branche onafhankelijk. Echter in de IT is communicatie een cruciale succesfactor om zaken voor elkaar te krijgen en het verschil te maken. Want we weten allemaal dat slechte communicatie kan leiden tot misverstanden, uitgestelde of falende projecten, ontevreden eindgebruikers, frustratie, gedoe en onrust op de werkvloer. Kortom hoge kosten, veel extra werk, inspanning en tijd.

IT is overal, we kunnen niet meer zonder
Bovendien is het vandaag de dag zo dat IT in het hart van iedere organisatie aanwezig is. We kunnen niet meer zonder. Het moet het gewoon doen. Daar komt nog eens bij dat we te maken hebben met technische ontwikkelingen die elkaar razendsnel opvolgen en op iedere organisatie afkomen. We ervaren allemaal, de workload is hoog en de mensen zijn schaars.

IT aanjager groeit meer naar de business toe
Daar waar IT vroeger een meer faciliterende rol had, is het tegenwoordig vaak de aanjager van veranderingen. Daardoor groeien business en IT steeds meer naar elkaar toe en ook de business heeft IT vaak nodig We raken steeds meer met elkaar verweven. Zo wordt het nog belangrijker dat IT professionals hun organisatie goed meenemen in deze ontwikkelingen en nog beter gaan samenwerken om aanvragen goed te kunnen verwerken.

Pak je rol
Het is dan ook belangrijk om die adviesrol te pakken en de organisatie te helpen in hoe het wel kan. Wat de mogelijkheden zijn en waar de kansen/uitdagingen liggen om het beter te doen. Dan hebben we het nog niets eens gehad over veiligheid, want ook daarvoor geldt dat iedereen zijn of haar verantwoordelijk ziet en neemt. Niet alleen qua beveiliging van systemen. Eindgebruikers spelen hierin een essentiële rol.

Advies en communicatie zijn key
Kortom al deze ontwikkelingen vragen om het volgende. Advies- en communicatievaardigheden zijn en worden voor IT professionals steeds belangrijker. Sterker nog. Die heb je gewoon nodig. Niet alleen voor jezelf of je team, maar juist ook om je klanten goed te kunnen helpen.

Communicatie als kracht om het verschil te maken
Communicatie is een kracht waarmee we het werk eenvoudiger kunnen maken. Wanneer er een goede basis ligt, collega’s over de juiste vaardigheden beschikken, dan zijn de richtlijnen duidelijker, weet iedereen beter hoe het werkt en begrijpen we eerder waarom en doen we wat nodig is. Het werk verloopt succesvoller en de relatie binnen het team en met de business/klanten verbetert.

Pak het stapsgewijs en fundamenteel aan, veranker communicatie in de basis
Om communicatie goed te laten landen en echt stevig in te regelen, is het belangrijk om dit stapsgewijs en praktisch aan te pakken. Daarmee veranker je dit diep in jullie dienstverlening. Daarmee creëer je een basis om op te bouwen en te vertrouwen om zo als IT afdeling het verschil te maken. Daar heeft iedereen profijt van.