5 voordelen van een goede IT basis communicatie

februari 21, 2019 ITCommunications

We weten allemaal dat goede communicatie cruciaal is om in de IT succesvol te kunnen zijn. Het heeft veel voordelen wanneer er een stevig communicatiefundament ligt waarop je medewerkers eindeloos kunnen bouwen en zij makkelijker hun doel bereiken. Benieuwd wat deze voordelen zijn? Je leest het in dit artikel.

Duidelijkheid en rust
Wanneer de wijze van communiceren helder is, hoeven jouw teamleden niet meer na te denken over wat de bedoeling is. De manier van communiceren is omschreven en iedereen is op de hoogte. De nodige middelen liggen klaar en kunnen direct worden aangepast en ingezet. Daarnaast kent iedereen de visie op klantgericht communiceren en de “spelregels”. Dat geeft overzicht en tegelijkertijd heel veel duidelijkheid. Veel mensen vinden het heel fijn wanneer kaders helder zijn.
Met duidelijkheid creëer je ook rust binnen je team. Omdat je medewerkers weten wat er  verwacht wordt, kunnen ze hier naar handelen. Het helpt wanneer je hier niet meer over na hoeft te denken. Dat scheelt bovendien heel veel tijd, die je over houdt om je te focussen op andere belangrijke zaken.

Betere focus
Omdat de IT communicatie in de basis verankerd en ingeregeld is, kun jij je nog beter richten op je taak. De meesten weten wel hoeveel tijd het kost om een goede en klantgerichte tekst te schrijven. Hoe fijn is het dan als in de basis uit een aantal voorgeschreven formats kunt beschikken, die je direct in kunt zetten. Of een communicatieplan waarmee je de communicatie van je project goed in kunt regelen. Ook krijg je mee welke woorden je juist verder van je doel afbrengen of zelfs zorgen voor weerstand, zodat je voor eens en altijd weet dat je die beter niet meer kunt gebruiken.

Consistentie en professionaliteit
Wanneer je teamleden dezelfde wijze van communicatie hanteren, dan draagt dit direct bij aan de uniformiteit. Juist omdat jullie communicatie in de basis slim en goed geregeld is, vinden eindgebruikers het fijner om zaken met je te doen dan wanneer je niet goed communiceert. Bovendien weet je dan als team verantwoordelijke dat iedereen dezelfde basis hanteert. Met een goede basis communiceren jullie consistent en professioneel.

Meer tevreden eindgebruikers en opdrachtgevers
Ook voor eindgebruikers en opdrachtgevers is het zeer prettig als er door IT goed wordt gecommuniceerd. Laten we eerlijk zijn. Niemand kan vandaag de dag zonder IT. Het zit verweven in het hart van ons dagelijks werk. Wanneer IT het niet meer doet, is de kans zeer groot dat we even niet kunnen werken. Wanneer we beter weten wanneer, hoe en wat, dan is het makkelijk om hier rekening mee te houden. Dat scheelt heel veel tijd, onduidelijkheid en onbegrip. Eindgebruikers ervaren het als heel fijn, wanneer een IT team helder en duidelijk communiceert. En daarmee opdrachtgevers ook. Want hoe soepeler de communicatie verloopt, hoe succesvoller we met elkaar zijn.