Klantgericht communiceren helpt

februari 8, 2019 ITCommunications

Klantgericht communiceren helpt je
Hoe beter jij als ICT professional communiceert, hoe makkelijker jouw werkt verloopt. Hiervoor is het belangrijk om klantgericht te communiceren. Klantgericht communiceren betekent dat jij je in jouw gebruiker verplaatst en de boodschap zo brengt, dat jouw klant zich gehoord en geholpen voelt.

Spreek in voordelen
Klantgericht communiceren kan je leren en bereik je al met een paar praktische toepassingen. Bijvoorbeeld door zoveel mogelijk te praten en schrijven in voordelen voor de klant en woorden te gebruiken die een “goed gevoel” opwekken. Bijvoorbeeld: sneller, slimmer, stabiel, betrouwbaar, veilig, efficiënt, nauwkeurig. Dit zijn allemaal woorden met positieve resultaten.

Communiceer vanuit de klant
Nog een tip is om zoveel mogelijk vanuit de klant te communiceren. De klant daar gaat het immers om. In plaats van “ik heb je melding ontvangen” kan je ook communiceren “dank je wel voor je melding”. Probeer wanneer je contact hebt met klanten zoveel mogelijk in de jij- of jullie-vorm te communiceren in plaats van de ik-vorm. Dan wordt je communicatie vanzelf klantgerichter en voelt de klant zich persoonlijk aangesproken. Dat wordt als fijn ervaren.

Wil je ook graag leren hoe je klantcommunicatie slimmer in kunt zetten, zodat je succesvoller wordt in het communiceren met je eindgebruikers? Stuur een persoonlijk bericht en ik neem contact met je op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek hoe jij jouw communicatievaardigheden kunt verbeteren.